Dag 3 t/m 7 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Frenk Huwae - WaarBenJij.nu Dag 3 t/m 7 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Frenk Huwae - WaarBenJij.nu

Dag 3 t/m 7

Blijf op de hoogte en volg Frenk

25 Oktober 2012 | Nepal, Kathmandu

Dag 3
Stadstour Kathmandu met lokale gids
We werden om 9 uur opgehaald door de gids voor de rondrit met als eerste hoogtepunt het bezoek aan de apentempel. Natuurlijk waren er niet tiental maar wel honderdtal en meer apen te bewonderen van klein tot groot. Na een trap beklommen te hebben van 125 treden werden we beloond met een prachtige tempel die voor een groot gedeelte bestond uit beelden belegd met bladgoud. Nadien gingen we met z’n allen koffie drinken wat bijna niet te betalen was, koffie 50 cent en thee 30 cent, zo kun je nog eens royaal een rondje geven. Op naar de oude binnenstad wat werkelijk erg mooi was, jammer dat we zoveel belaagd werden door straatverkopers die zich niet zomaar weglieten sturen. Vele mooie stupa’s bewondert, lees hindoe tempels, sommige van wel 500 jaar oud. Dit was zeer indrukwekkend zeker omdat je meer inzicht kreeg in het Hindoeisme. Na de stadstour, die zeker een uur langer werd als gepland, gingen we terug naar ons hotel. Na een korte opfrisbeurt gingen we beginnen aan een verlate lunch. Hier werd ook meteen iemand in het zonnetje gezet die jarig was met een mooie lekkere taart. Paar uurtjes vrije tijd en daarna werden we opgehaald voor een Nepalees diner opgeluisterd met dans. Voor sommige was dit niet direkt een succes maar ja dat weten we dan ook weer. Terug in ons hotel gingen er een aantal nog even een afzakkertje pakken en andere gingen naar hun kamer.
Dag 4
Na een goed ontbijt worden we opgehaald voor ons vertrek naar Chitwan. Dit zal een tocht worden door de bergen van 160 km wat qua tijd ongeveer 5 uur zal duren. We arriveren na een beetje zoeken bij ons verblijf in Royal Park wat een stuk eenvoudiger is maar wel netjes. ’s Middags gaan we meteen al een activiteit doen nl. een ossekartocht door het dorp met een bezoek aan de lokale bevolking. Was ook zeer interessant om te zien hoe de mensen hier leven. ’s Avonds werden we verrast met een optreden van lokale dansen vnl. door mannen. Nadien een Nepalees buffet. Om 22.00 uur zou het licht uitgaan dus iedereen vertrok op tijd naar zijn mandje.
Dag 5
Wake up call zou om 7 uur zijn maar de meesten zijn al om die tijd in het restaurant voor ontbijt. Om 8 uur worden we opgehaald om een boottocht te maken in een kano. Niet zoals je je bij ons voorstelt maar een enge platte boot met stoeltje op poten van 5 cm. In elke boot konden 8 personen en een stuurman. Was een mooie tocht over de rivier maar het enige nadeel was dat je stil moest zitten zodat na een half uur je helemaal verkrampt was. De tocht duurde 1,5 uur dus je snapt wel dat iedereen blij was dat men de boot kon verlaten. Het kadootje was dat men tijdens de tocht toch een paar krokodillen had gezien. Daarna stond er een bezoek op het programma aan de olifantenfarm waar de baby olifantjes te bewonderen waren. Dit was zeer vertederend om te zien. Tevens werd hier voor het nageslacht gezorgd door 2 olifanten bij elkaar te zetten.
Terug naar het hotel voor onze lunch daarna nog even wat vrije tijd voor een siesta want om 16.00 uur moeten we klaar staan voor de olifantensafari. Iedereen had zich hiervoor goed gekleed, lange broek en blouse met lange mouwen, zelfs sommige met een echte safarihoed op. Er was een goede organisatie voor de verdeling , op elke olifant konden 4 personen. Allereerst moest je via een trap naar een platform toe en daarna kon je in de mand plaatsnemen. Er moest wel goed gelet worden op de gewichtsverdeling zodat het hele zaakje in balans was. Daar gingen we dan, mooi achter elkaar in karavaan. Misschien zouden we neushoorns zien, apen, herten en wie weet wat nog meer. Wel een rare ervaring, zo hoog op een olifant, je ziet alles in een heel ander perspectief. We staken de rivier over wat natuurlijk ook weer een sensationele ervaring is op deze manier. De tocht duurde 1,5 uur en we zagen natuurlijk hele mooie vogels, herten en apen maar jammer genoeg geen neushoorns. Verschillende onder ons waren blij dat ze weer vaste grond onder hun voeten voelde, na afloop, en het duurde even voordat het schommel gevoel uit je lijf was. Al met al was dit ook weer zeer speciaal. Terug naar ons hotel waar we om 20.00 uur ons diner hadden. Nadien was er tijd om een kaartje te leggen maar niet te lang daar we morgen weer vroeg op moeten.
Dag 6
Wakeup call om 6.30 uur en 7.30 uur vertrek naar Pokhara, een tocht die ongeveer 5 uur zal duren. Voor het vertrek komt onze gids met het nieuws dat er dichtbij in de jungle neushoorns gezien waren en of wij interesse hadden om te gaan kijken. Natuurlijk was dit het geval maar het viel tegen ze waren dieper in de jungle gevlucht dus naar Rome geweest en de paus niet gezien!! Een 3 kwartier later dan gepland vertrekken we. Arriveren rond de klok van 13.30 uur in Pokhara en worden op een vlot naar ons hotel gebracht wat op een eilandje ligt. Een prachtig resort met zeer veel extra luxe in een bloemrijke omgeving. De naam van ons verblijf is Fishtail lodge wat door iedereen van de groep als een van de mooiste ervaren wordt qua ligging. Na de lunch gaan we een stadstour maken maar doordat het begon te regenen konden we eigenlijk niks doen want als het hier regent dan is het ook meteen goed. Een beetje rondgereden zodat we een indruk krijgen van Pokhara maar wel de belofte dat we morgen mooi weer krijgen dit hebben we ook nodig daar we naar de zonsopgang gaan. Onverwachts worden we gebeld dat er bezoek is voor ons, Marjo Jenniskens uit Ijsselsteijn, die al 9 jaar in Pokhara verblijft. Zij werkt hier aan veschillende projekten met kinderen uit sloppenbuurten en vrouwen. Kan niet alles schrijven wat zij vertelt daar ik dan veel tijd nodig heb. Diner hebben we ‘s avonds in de stad.
Dag 7
Om 5 uur staan we klaar om naar de zonsopgang te kijken. Wonderbaarlijk hoe druk het is op dit tijdstip, met zijn er velen die dit ook willen gaan bewonderen. We gaan van een hoogte van 900 meter naar 1500 meter. Het is zo druk dat we het laatste stuk maar lopen en dan nog eens een 30 treden omhoog zodat je op een mooi punt komt om dit spektakel te bewonderen. Rond 6 uur kwam de zon op en daarna werden de toppen van de Himalaya een voor een belicht voor de kenners de Anna Purna 1,2, en 3. Geweldig, wat is dit mooi. Gelukkig had onze chauffeur het busje dichterbij kunnen zetten zodat we voor de grote meute uit konden gaan. Rond 8 uur weer terug in ons resort waar we heerlijk gingen genieten van een copieus ontbijt. We werden om 10.00 uur weer opgehaald voor een nieuwe poging voor de dingen die we gisteren niet konden doen ivm. regen. Allereerst gaan we naar een waterval die nu niet zo kolossaal is maar in de regentijd wel. Marjo vergezelt ons vandaag en vertelt veel over het leven in Nepal.

• 28 Oktober 2012 - 11:06

Wim En Jacqueline:

Hier moesten we toch even voor gaan zitten.
    Wat hebben jullie veel gezien en gedaan. Deze reis maakt wel indruk!
    Geniet ervan en we zijn benieuwd naar jullie volgende bericht.

• 29 Oktober 2012 - 13:03

Herman & Netty:

Geweldig wat je zo allemaal te zien krijgt, geniet er maar lekker van. Nog een paar mooie dagen, we weten nu waar jij bent.